INFOBREV ØREÅSEN BORETTSLAG VÅREN 2025

Kjære beboere,

Våren nærmer seg og det samme gjør generalforsamlingen.

På ordinær generalforsamling vil det i tillegg til ordinære saker bli behandlet forslag til nye
vedtekter. En viktig sak å behandle i år er valg av styre. Det eksterne styret som ble valgt inn i en
overgangsperiode i 2021 tok i 2023 gjenvalg for å avlette borettslagets drift. Ved ordinær
generalforsamling i 2024 ble det kun valgt ett medlem til valgkomiteen. Forsøk på å få flere
medlemmer har ikke ført frem. Valgkomiteen mistet imidlertid sitt ene medlem da vedkommende
måtte trekke seg sent i 2024. Av denne grunn er det per i dag ikke en fungerende valgkomité.

Arbeidet styret har utført har både vært spennende og utfordrende. Styret har gjennom
periodene samarbeidet godt og blitt glade i Øreåsen borettslag. Nå er det slik at helsesituasjonen
til leder gjør at han må trekke seg. Av denne grunn vil borettslaget måtte velge ny leder. I tillegg
har valgperiodene gått ut for ytterligere to av styremedlemmene, hvilket gjør at det kun er ett
styremedlem igjen av det sittende styret. Ettersom det nå blir såpass store endringer i styret har
både det siste styremedlemmet og varamedlemmet meldt ifra at de ønsker å avslutte sine
perioder fremfor å kun bli med et år inn i en ny konstellasjon. Med dette som grunnlag står
borettslaget der at det våren 2025 må velges et komplett nytt styre.

Det eksterne styret beklager situasjonen, men gjør samtidig oppmerksom på at de siste årenes
generalforsamlinger har gjenvalgt styremedlemmene med kunnskap om at dette kun var «på lånt
tid», og at man ved å gjenvelge et styremedlem i 2024 for et år fremfor å velge et annet medlem
for en full valgperiode ville kunne sette borettslaget i den situasjonen at nesten hele styret er på
valg samtidig.

Øreåsen Borettslag trenger nye styremedlemmer, og det sittende styret ønsker derfor at
engasjerte andelseiere melder seg. Det er allikevel verdt å merke seg at et påtroppende styre bør
ha god arbeidskapasitet da borettslaget består av 212 andeler fordelt på blokker og rekkehus. Det
er både garasjer, carporter, parkeringsplasser og fellesarealer ute som inne.

Det avtroppende styret har gjennom de senere år registrert at mange andelseiere i borettslag kun
er opptatt av sin egen bolig og tilhørende utearealer. Det varierer selvfølgelig hvor godt man
følger opp dette, men styret opplever ofte at muntlige klager til vaktmester eller styre er lettere å
ty til enn å snakke med naboen eller varsle styret skriftlig om et mislighold.
Enkelte andelseiere er flinke til å varsle styret om potensielle saker, allikevel er en del saker såpass
diffuse, eller beskjedne i saksopplysninger at styret bruker mye arbeid og tid på å komme til bunns
i hva det klages på, samt hva det forventes at styret skal gjøre med dette. Styret forstår
selvfølgelig at det å bo så tett som man gjør i et borettslag vil påvirke hverdagen til den enkelte,
men samtidig så er det slik at styret ikke kan gå inn og forhandle i enhver situasjon der uenigheter
om lukt, lyd eller antall gjester på besøk er tema.

Videre er det slik at mange tilbakemeldinger går på at kostnadene er stigende, noe som gjelder
generelt i samfunnet i dag. Det er en forventning om at felleskostnadene skal holdes så lave som
mulig, samtidig som borettslaget skal bekoste moderniseringer og forbedringer etter den enkelte
andelseiers ønske. Det sier seg selv at dette ikke vil være forenlig. Det er også verdt å merke seg at
et borettslag er et fellesskap, og man kan derfor ikke utføre endringer hos enkelte, men må
vurdere borettslagets helhetlige behov. Som styre må man, hele tiden, forvalte den eksisterende
bygningsmassen og tilhørende fellesarealer. Vedlikehold er i prinsippet å sørge for at ting er som
det har vært og at det fungerer. Oppgraderinger og moderniseringer utover dette er vedtak som
skal fattes av generalforsamlingen og legger føringer for styrets arbeid, samtidig som det vil kunne
påføre borettslaget, og med dette andelseierne, økte kostnader.

Styret har også mottatt klager på vedlikehold av utvendig anlegg, snørydding og gressklipping.
Dette er henvendelser som kommer på mange ulike tider av døgnet og ofte i forbindelse med at
gressklippingen ikke ble ferdig før helgen som følge av mye nedbør, eller at stien mot boligen ikke
var tilstrekkelig måkt klokken 6 om morgenen. Dette er henvendelser styret kan forstå, men ber
samtidig om forståelse for at en slik oppfølging som enkelte kan ønske seg, kostnadsmessig vil
gjøre at borettslagets kostnader stiger ytterligere.

Litt om året som har gått

Det er byttet fellesdører i oppgangene på blokkene, samt byttet røykluker i de samme
oppgangene. De rekkehusdørene som hadde behov for utskiftning er også tatt.
Styret har også jobbet med oppdatering av vedtektene gjennom året, slik at disse nå er klare for
behandling på generalforsamlingen.

I løpet av 2024 ble det gjennomført flere viktige tiltak, herunder flere større
sikringsvedlikeholdsarbeider på bygningsmassen med rehabilitering av betong på verandaer i
blokker. Dette arbeidet vil fortsette utover i 2025. De bygningsmessige utfordringene som ble
avdekket i 2024 viser at betongen på verandaene i blokkene vil kreve en oppgradering, dette vil
koste, og det er sannsynlig at dette vil kreve en økning av felleskostnadene. Dette er dessverre
ikke noe vi kan velge bort, så derfor må dette behandles fortløpende.
Vi setter stor pris på deres engasjement og bidrag – det er nettopp denne innsatsen som skaper et
levende og godt bomiljø.

Praktisk informasjon

For å sikre en god avfallshåndtering i borettslaget er det viktig at alle husker å sortere riktig, nå
også matavfall. Dersom man har større mengder avfall etter oppussing, opprydning eller annet er
dette noe andelseier selv må ta ansvar for å fjerne, og ikke la gå utover fellesskapet.
Mer informasjon om borettslaget, kontaktinformasjon med mer finner du på www.obrl.no.
Henvendelser til styret kan enklest gjøres på epost til post@obrl.no. Alternativt kan det gjøres til
styrets postkasse. Det gjøres oppmerksom på at denne ikke sjekkes daglig, så noe lengre svartid må
påberegnes.

Dersom det er akutte saker som vannskade, forsikringsskader, brann eller annet skal selvfølgelig
nødetatene kontaktes først, deretter styret. Forsikringsskader meldes via Vansjø Boligbyggelag på
www.vbbl.no.

Mvh
Styret Øreåsen Borettslag
03.03.2025